Posts byPanaJournal

Pageblux Mablux

Seno Gumira Ajidarma

Udé dué minggu Sukab nganggur beratz. Duit diitung dari lembar ke lembar, lantes selipin di kopiahnyé. Seberapé banyak duit bisé diselipin dalem kopiah? “Udé kagak gablek, sumpeg lagé,” pikirnyé. Kaga gablek jehelas disebabkeun segalé proyèk nyang butu tukang gali nyang
CONTINUE READING

Flu Panix

Seno Gumira Ajidarma

“Bener nggak yé Bé, kalow orang mati itu bebas dari penderitaan?” Cumé adé dué orang di warung Mang Ayat, Sukab amé Mang Ayat Si Babé. Ari udé remeng-remeng deket waktu Maghrib. “Yo-i! Balik ke Tuhan masa’ nggak hèpi, iya kan?
CONTINUE READING

Spermatozoa di Kolam Renang

Seno Gumira Ajidarma

“Kayak cébong,” katé Sukab soal spermatozoa, “cuma punyak kepalé amé buntut, bisé ampé dué ratus ampé tigé ratusan juta tuh, kruget-kruget  nyari pacar nyang naményé ovum.” “Rebutan dong!” Nggak jelas siapé nyang ngomong. Ntu ari ujan deres banget, nyang betedu
CONTINUE READING

Ratu Adil Kenak Virus?

Seno Gumira Ajidarma

Ujan barusan brenti ntu ari. Lampu jalan udé padé nyalé sabelonnyé bener-bener gelap. Palé Sukab sedari tadi godèèèèèèèèèèk ajé kayak patung anak-anakan nyang di lèhèrnyé paké pir. “Apaan sih Kaaaaabb,” ujar Yati sedikit kenès, “ntu pale godèk mulu dari soré.”
CONTINUE READING

Ntu Koruptor Pan Palé Rumétanggé ?

Seno Gumira Ajidarma

“Nggak adé abisnyé ntu orang-orang nyang korupsi yé?” “Esa ilang dué kebilang.” “Mati atu mrocot seribu.” “Hah! Ntu orang-orang dikasi tau apé yé amé enyaknyé? ‘Belajar baèk-baèk ya Nak ya?, kalow udah gedé jadilah koruptor’, gitu?” Kaboel, Bahlul, Dul Komprèng
CONTINUE READING

Serba Busuk

Seno Gumira Ajidarma

“Alamak!” Sukab banting doi punya kopiah. “Kapan yé negri kité bersi dari bau busuk? Kayaknyé demokrasi ini cumak di mulut doang yé?” “Apé nih Kab? Apé urusannyé?” Cepet ajé pancing dilémpar amé Si Babé. Warung baru bukak lagi abis kené
CONTINUE READING

Serba Ajaib

Seno Gumira Ajidarma

Selipun menusié di kiri-kanan kayak nyang bakal kojor kalow kagak taun baruan, Sukab tetep hoasyik omongin mangsalah nyang dianggepnyé cius beratz. Apaan tuh? Apé lagi kalow bukannyé pengakuan ajaib orang nyang nyirem aèr keras. “Emang napé Kab? Bagus ajé kan
CONTINUE READING

Sekolé Apé Nggak Sekolé

Seno Gumira Ajidarma

Sembér cidukin ntu sambel-godok Sukab dengen sumanget bélain ntu Menteri Ojèk. “Napé yé angsal adé orang mudé dapet jabatan nyang tué bangké bolényé khèki,” katényé. “Iri jabatannyé kali’?” Si Babé langsung ajé mancing. “Enggak juga sih Bé, kayaknya lebih nyang
CONTINUE READING

Kepalé Nyang Selalu Nunduk Kebawé

Seno Gumira Ajidarma

“Orang-orang sekarang anèh yé Bé?” Katé Sukab bari nyeruput kopi kapan sore itu gerimis mulaiin musim ujan di Jakarta. “Napé?” “Idupnyé cumak ngeliat kebawé tanpa adé abisnyé.” “Nyari duit jatoh kali.” “Huss! Orang kayé kok nyari duit dibawé.” “Orang kayé?
CONTINUE READING

Maling Lagi, Maling Lagi ….

Seno Gumira Ajidarma

Tengé ari panasnyé nggak kiré-kiré, samé ajé kejadiannyé di warung. “Rrrruaarr biasa,” katé Sukab bari kipasin tengkuknyé amé doi punyé kopiah nyang udé kusem. “Orang kecil kepanasan, sumuk èn gerah, miskin èn banyak utang, kiri kanan cumak asap knalpot èn
CONTINUE READING

Hasil Menghalalkan Proses?

Seno Gumira Ajidarma

Seabisnyé namé-namé menteri diumumin, ntu warung semingkin ramé amé segalé macem pendapet, èn itu Kaboel si orang baru kayaknyé pas bener jadi moderator. Tamtu Sukab termasup nyang berapi-api itu pagi. “Mister Joks ini émang bener-bener dèh,” katényé bari nyamber témpé
CONTINUE READING

Pembangun apé Pemimpin?

Seno Gumira Ajidarma

Ntu orang punyak nama Kaboel. Pekerjaan kaga’ jelas. Makannya buanyak. Nasi nggak perné atu piring, seenggak-enggaknya dué, seringnyé mah tigé. “Kabel listrik,” katé Sukab. Mangsudnyah Si Kaboel tuh penggali tané kayak dirinyé jugak. Rombongannyé pindé-pindé tergantung ampé ke mane ntu
CONTINUE READING

Ayo Jokowi!

Seno Gumira Ajidarma

Kayak nyang udé mau copot jantung Sukab liatin Bahlul nyang bedarah-darah, tekapar di bangku warung Mang Ayat nyang maré-maré amé Dul Komprèng. “Orang dikepruk ampé kepalé bocor begini énté bawé ke sini, ke rumé sakit dong.” “Udé umpek-umpekan rumé sakit
CONTINUE READING

Habibie, Bukan Pesawatnyé

Seno Gumira Ajidarma

“Setengah tiang Bé?” Emang usil Si Sukab, kayak nggak ngerti nyang barusan meninggal ntu kelas pérsidèn. “Yo-i, Habibie toh …” Antaranyé semué warung, kali’ cumak warung Mang Ayat nyang adé bendéra setengé tiangnyé. Nyang kayak gitu emang adé di kantor-kantor
CONTINUE READING

Borok

Seno Gumira Ajidarma

“Kab, apé sih bédanyé manusiah amé monyèt?” “Jawaban nyang biasé kan?” “Apé tuh nyang biasé?” “Ya nyang biaséééé, manusiah paké otak, monyet kagak.” Mang Ayat, nyang lagi tuangin aèr panas ke gelas belimbing nyang berisi kopi jagung, jidatnyé jadi kripet
CONTINUE READING

Besar Kuasé, Sempit Dunié

Seno Gumira Ajidarma

“Bekuasé émang énak,” katé Sukab bari nyeruput kopi subuh-subuh. “Belon temtu Kab,” saut Mang Ayat, “tanggungjawabnyé pan berat, musti ngemakmurin èn ngepinterin rakyat. Nyang udé bekuasé lamé ajé nggak nyampé-nyampé bolényé ngemakmurin èn ngepinterin ratusan juta orang Indonésia, pegimané bolé
CONTINUE READING

Mentri Ahli apé Mentri Kapling?

Seno Gumira Ajidarma

“Adé kapling tané, adé kapling bangunan, adé jugé kapling jabatan yé?” Suarényé Sukab udé kedengeran dari dalem warung, pédéhél bising nyang padé ngebut masing ajé wang-wing-wung selipun udé lumajang malem. “Kapling jabatan nyang pegimané Kab?” ujar Jali, tukang ojek non-aplikasi
CONTINUE READING

Pemilu Udé Berlalu

Seno Gumira Ajidarma

Tau-tau ilang aje ntu omongan politik dari warung Mang Ayat. “Asyéééék,” ujar Sukab bari angkat gelas kopi jagungnyé ke arah Mang Ayat nyang mingsi sibuk ngelapin penggoréngan. “Apényé nyang asyék Kab?” Katényé. Pegimané ajé keadaannyé, kalow warung sepi kayak Minggu
CONTINUE READING

Mubazir

Seno Gumira Ajidarma

Jakarté udé balik normal. Apbolbu, yah normal nyang nggak normal: mahacet, ribet, sumpeg, grasa-grusu, serba pahanik takut kaga’ selamet. Kali’ ntu jugé sebabnyé warung Mang Ayat jadinyah kayak oase di gurun urban. Yo-i, di warung ajaib ni wong cilik bisé
CONTINUE READING

Nyang Selalu Kegusur

Seno Gumira Ajidarma

Warung mingsih sepi sewaktu pagi-pagi masup ajé ntu pemulung, langsun maèn tarok karung amé tungket pengungkit sampahnyé di pojokan, tempat Sukab biasa tarok pacul amé pengkinyé. “Nggak bisé di luar ajé karungnyé?” Ujar Mang Ayat. Si Babé emang risih amé
CONTINUE READING

Ilmu Kéré 2

Seno Gumira Ajidarma

Itu malem 22 Mei sial bener nasib Si Bahlul. Sekarung dagangan obatnyé ludes di tengé Jalan Petamburan. Bukannyé ludes laris manis. Boro-boro. Dagangannyé ludes abis ancur-ancuran kelabrak massa nyang ngamuk kayak naga genit. Doi pikir ntu tempat pan jau dari
CONTINUE READING

Berani Maèn, Berani Kalè

Seno Gumira Ajidarma

Seabisnyé bebuka èn ujan deres warung Mang Ayat tempat paling oké buwat ngupi selipun kupinyé tetep ajé kopi jagung. “Udarényé dingin, kupinyé nyang panas, iyé kan Bé?” Ujar Si Sukab bari nyeruput, hatté udé nyang paling mantep ajé rasényé. Mang
CONTINUE READING

Hmm, Primordialisme…

Seno Gumira Ajidarma

Warung Mang Ayat mingsi penu omongan pemilu, selipun udé kecampur-campur omongan soal liga Inggris, pekare salip menyalipnye Liverpool amé Manchester City. “Kecian bener Liperpul yé? Udé ampir menang nggak jadi lagi, udé ampiiiiiir menang nggak jadi lagi …” katé Jali
CONTINUE READING

Mencoblos Hatiku :-)

Seno Gumira Ajidarma

Seenggaknya dua kali dalem minggu ini warung Mang Ayat begoyang kayak adé gempa bumi. Piring-piring nyang numpuk ampé bunyi, aèr di gelas kayak laut disapu badai, tahu témpé beloncatan di tempat kayak penari hip-hop. Sukab seneng ajé ngeliatnyé. Nggak saben
CONTINUE READING

Survai Nan Ngejob

Seno Gumira Ajidarma

“Lembaga survai!” Suaré Sukab nyaris nggak kedengeran ditengé ujan deres nyang  bikin budeg. Tapinyé kebudegan kuping nggak ngalangin orang pesen apé ajé nyang dijajain Mang Ayat ntu soré nyang lagi ramé-raményé orang pulang kerjé. Kopi, pisang gorèng, témpé mèndoan, témpé
CONTINUE READING

Dwipungsi Tentarè

Seno Gumira Ajidarma

“Haré géné mingsi jugé tangkep-tangkepan,” ujar Sukab bari banting kopiah ke méja warung tempat penganan-penganan digelar. Cepet hajé Mang Ayat ingetin. “Awas ntu kopiah,” katényé, “baunyé, baunyé …” Secepet itu jugé Sukab samber kopiahnyé, malah dipaké lagi, tapi doi punyé
CONTINUE READING

Milih nyang Bener

Seno Gumira Ajidarma

Naményé jugé ngerumpi, biar terik mentari di luar, ngalor ngidul dèh omongan di warung. Biasényé politik dalem negri kendiri, èh ini kali padé ngomongin pérsidèn Amrik nyang naményé Donal Teram. “Ntu orang sèdèng kali’ yè, kalow omongan bekas pengacaranyè ntu
CONTINUE READING

Ke-ku-a-sa-an

Seno Gumira Ajidarma

“Main kasar, main curang, sebarin berita bo’ong, ntu kan cara orang nyang putus asé toh?” Dul Komprèng bukak omongan di tengé-tengényé orang makan siang nyang berujan deres kaga’ kanten-kanten. Angin kenceng sekali-sekali amprokin ntu aèr ujan ke mukè orang-orang nyang
CONTINUE READING

Ilmu Kéré

Seno Gumira Ajidarma

“Ilmu kéré ….” Sukab ngomong kendiri di warung nyang sepi. Mang Ayat nyang lagi ngegorèng térong cepet ajé nyaut. “Ilmu ngemis mangsudnyé?” “Kaga’ Bé, ilmu ngemis mah mingsi bagus kalow mangsudnyé émang cara-cara pinter ngemis …” “Kalow ilmu kéré?” “Ilmu
CONTINUE READING

Apem/Artis/80.000.000

Seno Gumira Ajidarma

Sesiangan belon dapet order Sukab jadi ngantuk kené tiup angin musim ujan. “Oooooaaaaaaahhhhhhem,                        suk ruwah mangan apem …” Dibawényé jembatan layang, temen-temennyé malah jadi melèk. “Hmm. Apem nyang dimakan bakal ari rayé mah apem beneran yé …” “Emang apem
CONTINUE READING

Trans Politik

Seno Gumira Ajidarma

Walow tanggal 31 Désèmber ari kejepit, nyang orang biasé bolos berkaum-kaum apé ramé-ramé cuti, Sukab tetep ajé puguh nungguin truk angkutan dibawényé jembatan layang. Segitu pagi mobil udé seliwar-seliwer tancep gas. Emang beda amé ari kerjé lain, nyang jam segini
CONTINUE READING

Strategi Kok Dibilangin Yé?

Seno Gumira Ajidarma

Pagi buté udé penu ajé ntu warung. Semué orang gegares nasi uduk Mang Ayat nyang udé sohor, ampé semué orang tau kalow nggak cepet-cepet pasti udé keabisan sebelonnyé terang tané. Nyam-nyam, asyik bener pade nyarap, bari denger penyiar tipi bacain
CONTINUE READING

Tragedi Akhenaten

F Rahardi

Dari Akhenaten, Firaun Mesir antara 1353–1336 SM, dunia mewarisi ajaran Monoteisme. Tuhan bagi Akhenaten adalah Ra, atau Aten, Sang Matahari. Musa mengenal ajaran Monoteisme dari Akhenaten. Tapi ia tak mungkin mengajar umat Yahudi bahwa Yehweh yang Tunggal itu ajaran Akhenaten,
CONTINUE READING

Jualan

Seno Gumira Ajidarma

Musim kampanye siapé nyang kagak jualan nasionalisme? “Nyang pegimané sih nasionalisme itu? Pokoknyé Indonesia gitu? Kalow cumak gitu ané jugé nasionalis dong,” ujar Sanip, buruh bangunan temen Hasan nyang mau ikutan nèbèng tidur di warung. Sukab nyang angop dengen maté
CONTINUE READING

Itu Muké, Muké Siapé?

Seno Gumira Ajidarma

“Ngomong-ngomong Kab, énté perné masup hotèl belon?” “Gali paritnyé mah udé.” “Gali parit? Udé adé belon hotèlnyé?” “Ya belon! Mingsi tané! Tapinyé pan udé masup bagian hotèl jugé Bé.” “Trus? Pas udé jadi, berapé lanté ntu hotel?” “Duèpulu.” “Pernè masup
CONTINUE READING

Pantes Nggak Pantesnyé Kampanye

Seno Gumira Ajidarma

“Udé gaèk di tempat laèn, bisé ajé lelancur di lapangan politik ‘kan?” “Oooohh, ya bisé ajé, tapinye kalow doi punyak lawan cumak lelancur jugé pegimane? Jau dibawényé lagi!” “Jau dibawa tapi prustasinye nglebihin nyang bangkotan!” “Bego banget ni orang, bukan
CONTINUE READING

Bo’ong

Seno Gumira Ajidarma

Tau’ nape ntu ari Sukab bolak-balik nyanyiin lagunyé Deddy Dhukun: bohong kamu suka bohong   Cumak nyang doi nyanyiin bagian itu melulu. Kaga’ jehelas apé cumak itu taunyé, apé émang sengajé, nyang kejadian sih orang-orang di warung padé ikutan, walow
CONTINUE READING

Ngécap ape Ngibul?

Seno Gumira Ajidarma

“Nape ya Bé, haré géné orang kampanye mingsih ajé kowar-kawèr, kayak nyang kaga’ adé kemajuan ajé.” Pagi-pagi Sukab udé ngablak, peduli amat orang-orang di sebelényé padé suké apé kaga’. Eh, adé jugé nyang nyautin, jadinyé Mang Ayat kaga’ usyé ribet
CONTINUE READING

Rahwana Kaga’ Bise Matek

Seno Gumira Ajidarma

DOKUMENTASI SENI RAKYAT PANAJOURNAL.COM “Politik ntu nape ora bisa pugu ye Bé? Nape ntu kudu ke sono-sini ora ketauan maunyah? Eh, bujugbuneng tau-tau bolenye pecé. Ntu ade partai nyang sebelé dukung capres nyang belon perné jadi presiden, sebelényé lagi dukung
CONTINUE READING

Di Hutan Sadiman

Arif Koes

Langit mulai gelap di desa Geneng, Bulukerto, 70 kilometer timur laur dari pusat kota Wonogiri. Untuk menuju desa ini mesti melalui jalur aspal menanjak. Semakin naik, semakin sering jalan tersusun dari bebatuan kecil. Rumah-rumah warga sudah tampak bagus. Bangunannya permanen.
CONTINUE READING

Ésyen Géms! Siape Sirik?

Seno Gumira Ajidarma

Ari mingsih pagi bute. Mang Ayat masup warung gantiin Yati, ponakannye nyang tugas begadang, mumpung lagi rame. “Rame ya Kab?” “Iye Bé! Rame!” “Bukan warungnye Kab.” Sukab ngangguk aje. “Eh, mangsud ane bukannye politik juga loh!” “Paham,” saut Sukab sembari
CONTINUE READING

Jokowi, Kok Gitu?

Seno Gumira Ajidarma

“Nggak abis pikir deh Dul,” Sukab lepasin kopiah, usap-usapin rambut, lantes pasang lagi kopiahnya, “bener-beneeeeerrrr nggak abis pikir.” Jalanan mingsih rame meski kaga’ kayak tadi siang. Sembari nyamber mendoan, Sukab terusin doi punya omongan. “Kirain Jokowi tuh temenan ame Ahok,
CONTINUE READING

Jagoan Kulit Jeruk

Seno Gumira Ajidarma

Hasan nyerocos kayak mateliur, begicu nyang kejadian di warung Mang Ayat waktu Sukab masup diem-diem, langsung tarok duluan pacul ame pengkinye di pojokan. Ntu buruh bangunan nyang lagi nganggur kali’ baru dateng magriban dari masjid. Pesen kopi, ngembat pisang goreng,
CONTINUE READING

Engkong Presiden :)

Seno Gumira Ajidarma

Namenye juge politik, belon resmi ade calon aje ude rame. Di warung Mang Ayat, ini ari nyang diomongin umur. “Kalow mau dibilang pemimpin itu jangan ketuaan, orang pade getol unjukin Mahathir, itu perdana menteri negeri tetangge,” Sukab lempar bola sementare
CONTINUE READING

Yang Tidak Molek dari Bali

Danang T.P.

Judul: Sisi Gelap Pulau Dewata: Sejarah Kekerasan Politik Pengarang: Goeffrey Robinson Penerjemah: Arief B. Prasetyo Penerbit-tahun terbit: LKIS Yogyakarta-2006 Jumlah halaman: 523 Seperti layaknya ilmuwan Barat lain, Geoffrey Robinson sempat terbawa arus romantik-eksotis Bali. “Ketika pertama kali mengunjungi Bali pada
CONTINUE READING

Demokrasi Mehong

Seno Gumira Ajidarma

“Ngomong-ngomong nih Kab, ane kok jadi ngeri ame demokrasi kayak gini ye?” Pagi-pagi Si Jali ude tarok kartu omongan. Dasar ojek non-aplikasi, gerendeng Sukab dalem atinye, nggak ade penumpang lantes politik aje diomongin biar keren. “Emang ape nyang sale?” “Itu
CONTINUE READING

Kumpul Ora Kumpul Mangan

Seno Gumira Ajidarma

Emang beda kalow Hari Raya, pikir Sukab nyang bener-bener sahantai seabisnye shalat Ied, nyang dirasain ame doi khotbahnye rada kepanjangan en belok arah. “Nyang bener aje,” doi ngegrundel dalem atinye kendiri, “namenye juga Lebaran, kagak usye dibawe ke politik segale
CONTINUE READING

Mau Bola Ape Teror?

Seno Gumira Ajidarma

Abis buka puasa nyante bener orang-orang di warung Mang Ayat. Sukab rapi bener pake kopiah ame sarung siap ke mesjid. Sambil ngopi Sukab tengok kiri-kanan kayak nyang kaga punya kerjaan lain. Emang bener matenye ngawasin kaya celepuk ngincer bajing kemaleman.
CONTINUE READING

Komunis ‘Bertuhan’ di Turki

Bernando J Sujibto

Ovacık bukan daerah kaya. Kabupaten yang berpenghuni sekitar 3.700 penduduk itu tidak mempunyai sektor andalan seperti industri besar dan sejenisnya, melainkan hanya produk-produk dari lahan pertanian. Sangat banyak rakyat tidak mempunyai pekerjaan sehingga memilih pergi ke kota-kota besar seperti Istanbul,
CONTINUE READING